Macedón körút 2018. – 1. nap

2018. 11. 15.

Macedón út – 1. nap

Hosszú előkészületek után sikerült megszervezni egy újabb utat Macedóniába, a terv az volt, hogy minél több Sarplaninacot lássunk, főként eredeti funkciójukat betöltve, nyájak mellett. A négy fős csapattal november 1-én indultunk el Magyarországról, a résztvevő tagok: Csapó Zsolt, Téttry Attila, Antal Anett és Nagy Tímea. Skopjéban csatlakozott hozzánk Polgár Adrijana és Máté Áron, így 6 fős csapattal indultunk a körútra. Útközben Szerbiában megálltunk Dejan Lukicnál, ahol amellett, hogy megnéztük a kutyákat, egy ígéretes alomból választottunk két szukát, amit hazafelé menet vettünk fel.

Skopjéban már várt bennünket Marijan Ker Dimovski, aki Angel Mihajlovskival a helyi vezetőnk volt a 4 nap alatt, és összeállította a túrát. Csütörtök este egy nagyon hangulatos étteremben kóstoltuk meg a helyi különlegességeket, közben Marijannal beszélgettünk természetesen a Sarplaninacról, és a fajta helyzetéről. A szállásunk az óvárosban, a vár mellett volt, kis festői macskaköves utcáról nyílt.

Pénteken Skopje környékét térképeztük fel. Elsőként Gjorgi Nachevski kutyáit néztük meg, ahol kizárólag világos színű, kontramaszkos kutyákat láttunk. Utána a Mak Mavrovo tenyészetbe látogattunk el, és sok generációs tenyésztő munka eredményét láthattuk. Itt a kutyák kennelekben voltak, és egy jól kialakított bemutató területen lehetett megnézni őket. A házigazda elmesélte a tenyésztőmunka kezdeteit és megmutatta az elért kiállítási eredményeket. Kumanovon megnéztük Angel kutyáit, aki különösen büszke Boni nevű kanjára, ez a kutya mellesleg Csapó Zsolt Brita nevű szukájának a testvére. Kumanovon főleg területőrző kutyákat láttunk, legtöbbjük nem örült nekünk, mint idegeneknek, és komolyan próbált távoltartani bennünket. Összességében a kutyák jól tápláltak és gondozottak voltak, nem láttunk sovány kutyát. A napot Kratovon zártuk, Dejan Todorovskihoz látogattunk el. Egy rövid séta után megnéztük kint a hegyen tartott kutyáit, akik az állatokat őrizték, majd Dejan vendégül látott bennünket vacsorára. Persze a háznál tartott kutyáit, köztük a 2-3 hónapos kölyköket is alaposan szemrevételeztük, és jó hangulatban beszélgettünk a házigazdával és kísérőinkkel.